Historia
Podbeskidzki Ośrodek Interwencji Kryzysowej działa od 1994 roku. Swoją działalnością obejmuje obszar miasta Bielska-Białej i powiatu bielskiego, w uzasadnionych przypadkach z usług Ośrodka mogą korzystać osoby z innych powiatów. W początkowych latach swojego istnienia Ośrodek miał siedzibę w Bielsku-Białej przy ul. Ks. Brzóski 3, od 2005 roku placówka znajduje się przy ul. Pięknej 2.
Cele i zadania
Ośrodek jest placówką zapewniającą specjalistyczne usługi psychologiczne i hostelowe, dostępne przez całą dobę – osobom, rodzinom i społecznościom znajdującym się w sytuacji kryzysowej.
Celem pomocy świadczonej przez Ośrodek jest zapobieganie powstaniu lub pogłębianiu skutków trudnych sytuacji życiowych w postaci indywidualnych i rodzinnych kryzysów.
Celem pomocy świadczonej przez Ośrodek jest zapobieganie powstaniu lub pogłębianiu skutków trudnych sytuacji życiowych w postaci indywidualnych i rodzinnych kryzysów.
Do zadań ośrodka należy:
- Zapewnienie kompleksowej pomocy psychologicznej dla osób i rodzin w sytuacji kryzysu psychologicznego;
- Animowanie i prowadzenie grup samopomocy, grup wsparcia;
- Konsultacje psychologiczne dla pracowników jednostek organizacyjnych Systemu Pomocy Społecznej Miasta Bielska-Białej;
- Kierowanie spraw do prokuratury, Sądu Rodzinnego i Opiekuńczego;
- Kierowanie do wyspecjalizowanych placówek mogących udzielić właściwej pomocy;
- Działania profilaktyczne poprzez rozwijanie w społeczeństwie wiedzy i umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi;
- Gromadzenie i opracowywanie informacji o zjawiskach psychospołecznych w celu organizowania skutecznej pomocy, stosownie do ujawnionych potrzeb;
- Organizowanie szkoleń z zakresu interwencji kryzysowej;
- Kształtowanie wspierających i konstruktywnych postaw społecznych wobec ofiar kryzysów i przemocy;
- Współpraca z innymi instytucjami działającymi na rzecz klienta w kryzysie, takimi jak: Ośrodki Pomocy Społecznej, placówki służby zdrowia, Policja, Straż Miejska, Sąd, prokuratura, placówki oświatowe, Kościoły, organizacje pozarządowe.
Forma pracy
- prowadzenie interwencji kryzysowych osobiście w siedzibie Ośrodka oraz w szczególnych przypadkach w miejscu pobytu klienta,
- prowadzenie interwencji kryzysowych telefonicznie,
- prowadzenie poradnictwa psychologicznego indywidualnego i rodzinnego,
- prowadzenie poradnictwa socjalnego, prawnego;
- udostępnienie w sytuacjach uzasadnionych zagrożeniem bezpieczeństwa klienta lub dobra procesu pomocy, miejsc całodobowego pobytu na terenie hostelu Ośrodka przy ul. Pięknej 2.
Pomoc udzielana jest:
- bezpłatnie
- bez skierowań
- o każdej porze
- 7 dni w tygodniu
Pamiętaj nie jesteś sam
Kryzys może dotyczyć każdego z nas w każdym momencie naszego życia. Zdarzają się sytuacje, z którymi nie jesteśmy sobie wstanie poradzić.
Przyjdź, postaramy Ci się pomóc.